Pages

Tuesday, January 7, 2014

Makan Untuk Kurus ?

salah satu tips untuk kurus adalah makan! ya. setiap perkara itu ada baiknya, yang tidak baik adalah berlebihan. pengambilanan makanan secara terkawal adalah baik untuk mereka yang ingin kurus. di sini aku nak kongsi tips plan pemakanan untuk kurus :) (ini bukan bermakna aku pakar nutrisi, aku hanya kongsi maklumat yang aku tahu, selebihnya rujuklah pakar :) )

Set Kurus Shaklee


sarapan itu penting

dalam dunia serba sibuk, setiap hari kita mengejar masa. kadang-kadang hingga mengabaikan pengambilan sarapan pagi. lebih-lebih lagi orang bujang macam aku.hihi. pagi-pagi aku selalu terkejar-kejar masa (bangun pun tak berapa nak pagi, tak nak cakap lewat ;p). sarapan penting untuk membekalkan nutrien harian yang di perlukan, kerana kita memerlukan tenaga dari pagi hinggalah tengah hari baru akan ambil makanan lagi. jadi sarapan amat penting!

akibat tidak sarapan

jika kita tidak bersarapan, biasanya lebih kurang pukul12 tengah hari, perut kita sudah berada di tahap kelaparan menggila. sebagai akibatnya kita akan mengambil makan tengah hari dalam portion yang besar. akibatnya lagi kita akan mengantuk di sebabkan gaya pemakanan yang tidak sihat ini. selain itu, tidak bersarapan juga menyebabkan metabolisma menurun. badan kita akan memberi isyarat kita tengah kelaparan atau kebuluran, jadi kadar metabolisma di turunkan. bila metabolisma turun, kadar pembakaran kalori juga menurun dan badan kita menurunkan pembakaran kalori harian kita.

metabolisma menurun

apabila metabolisma badan menurun dan kadar pembakaran kalori menurun, kadar pembakaran kalori dan kadar pengambilan kalori akan tidak seimbang. yelah, kita makan seperti biasa, tapi badan kita membakar kalori dengan lebih rendah. akibatnya kalori yang di ambil akan di simpan di dalam badan untuk penggunaan masa hadapan (kononnya sebab badan dah bagi isyarat kita tengah kebuluran). akibatnya, terjadilah kita makin hari makin gemuk walaupun kita tidak makan iaitu tidak ambil sarapan. ingat, makan itu penting untuk kurus! jika kena gayanya.



Kurus Dengan Shaklee

konsep tiga B: bakar-buang-bina
1- bakar lemak:
lecithin/omega guard shaklee
bertindak sebagai pembakar dan pemecah lemak serta kolesterol.

2- buang lemak
alfalfa complex/herblax shaklee
bertindak untuk membuang lemak dan toksin dalam badan

3- bina ototcinch/esp soy protein isolate powder
bertindak membina otot dan mengelakkan kulit dari menggeleber




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...